Miksi yritysten kannattaa kierrättää, hankkia käytettyjä toimistokalusteita ja vuokrata?

Nykyään yritysten vastuullisuus ei ole vain valinnainen lisä, vaan yhä useammin se on osa lainsäädäntöä ja kilpailuetua. EU:n kestävyysraportointidirektiivi (CSRD) ja yritysten vastuullisuusvaatimukset asettavat selkeitä tavoitteita ympäristövaikutusten vähentämiselle. Yksi merkittävimmistä keinoista vähentää yrityksen hiilijalanjälkeä ja jätekuormaa on kierrättää toimistokalusteet, hankkia käytettyjä kalusteita ja hyödyntää vuokrauspalveluita. Mutta kuinka paljon sillä todella voi säästää – niin ympäristön kuin taloudenkin kannalta?
Kierrättäminen säästää luonnonvaroja ja vähentää jätemaksuja
Kun yritys päättää uusia toimistokalusteensa, sillä on kolme vaihtoehtoa:
- Hävittää vanhat kalusteet kaatopaikalle tai jätteenpolttoon.
- Kierrättää ja uudelleenkäyttää kalusteet.
- Myydä tai lahjoittaa käytetyt kalusteet eteenpäin.
Vertailu: Kaatopaikka vs. kierrätys
Vaihtoehto |
Ympäristövaikutus |
Kustannus |
Kaatopaikalle |
100 kg jätettä per työpiste |
Yritys maksaa jätemaksut |
Kierrätys |
85 % pienemmät C02 -päästöt |
Ei jätemaksua, Pearco hakee kalusteet |
Myynti tai lahjoitus |
Ei jätettä |
Mahdollinen hyvitys myydyistä kalusteista |
Esimerkki: Helsingin kaupungin kalustekierrätys
- Vähensi 334 tonnia jätettä vuodessa
- Säästi 1,5 miljoonaa euroa kalustehankinnoissa
- Pidensi kalusteiden käyttöikää keskimäärin 10 vuodella
(Lähde: Kalusteiden uudelleenkäyttö Helsingin kaupungilla - Theseus, Ahtaanluoma 2021)
Miksi hankkia toimistokalusteet käytettynä?
Käytetyt toimistokalusteet ovat edullinen valinta ja ympäristöystävällisin vaihtoehto. Uuden kalusteen valmistus vaatii luonnonvaroja, kuten puuta, metallia ja muovia, kun taas käytetty kaluste on jo valmis käyttöön ilman ylimääräistä ympäristökuormaa.
Vertailu: Uusi vs. käytetty toimistokaluste
Kaluste |
Uusi CO2-päästöt |
Käytetty CO2 -päästöt |
Säästö (%) |
Työtuoli |
75,81 kg |
10 kg |
86% |
Sähköpöytä |
202,36 kg |
30 kg |
85% |
Säilytyskaappi |
74,62 kg |
15 kg |
85% |
Valitsemalla käytetyt kalusteet säästät jopa 15 750 kg CO₂e per 50 työpistettä – se vastaa 14 lentoa Helsingistä New Yorkiin!
(Lähteet: Aalto-yliopisto – Witikkala 2013; arvioidut käytettyjen kalusteiden päästöt perustuvat 80–90 % säästöihin alan tutkimuksissa)
Vuokraus tuo joustavuutta ja vähentää ympäristökuormaa
Kalusteiden vuokraus on erinomainen vaihtoehto yrityksille, jotka haluavat mukautua muuttuviin tarpeisiin ilman suuria investointeja ja samalla pienentää ympäristövaikutuksiaan.
Vertailu: Omat vs. vuokratut toimistokalusteet
Oma kaluste |
Vuokrakaluste |
Kertakustannus per työpiste |
Kuukausivuokra |
Ei joustavuutta muutostarpeissa |
Kalusteet skaalautuvat tarpeiden mukaan |
Myynti tai hävitys käytön jälkeen |
Kalusteet kiertävät takaisin käyttöön – 85% pienempi hiilijalanjälki. |
Vuokraus on fiksu ja kestävä valinta – säästät sekä ympäristöä että rahaa!
Vastuullinen valinta on myös taloudellisesti järkevää
Yrityksille on yhä tärkeämpää huomioida vastuullisuusstrategioissaan kiertotalousratkaisut. Kierrättämällä, hankkimalla käytettyjä kalusteita ja hyödyntämällä vuokrauspalveluja yritykset voivat:
- Vähentää ympäristökuormaa ja hiilijalanjälkeä
- Säästää rahaa jopa 50–70 % kalustehankinnoissa
- Välttää jätemaksut ja ylimääräiset logistiikkakustannukset
- Parantaa vastuullisuusraportointia ja täyttää EU:n vaatimukset
Älä osta uutta, kun voit tehdä fiksumman valinnan – kierrätä, hanki käytettynä tai vuokraa!
Ota yhteyttä myyntiimme, niin kerromme mielellämme lisää: Soita 020 740 1621 tai laita sähköpostia: myynti@pearco.fi
___
Lähteet:
Ahtaanluoma, Saara (2021): Kalusteiden uudelleenkäyttö Helsingin kaupungilla - Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala. Turun ammattikorkeakoulu, Energia- ja ympäristötekniikka. Opinnäytetyö. Theseus: Kalusteiden uudelleenkäyttö helsingin kaupungilla
Witikkala, Tiina (2013): Oppilas- ja toimistotyöpisteen hiilijalanjäljen laskenta. Aalto yliopisto, Kemian tekniikan korkeakoulu. Pro gradu -tutkielma: Witikkala_Tiina_2013.pdf